شارك المقال

هل كان رشدي اباظه. يحب مريم فخر الدين ؟

ماحقيقه الرصاصه التي استقرت في منزل مريم من مسدس رشدي؟

ناديه ترد بعصبيه علي. اتهام اعتماد خورشيد  لمريم انها جندت

رشدي اباظه تعرض لشائعات كثيره 

اسخف شايعه انه يحب هويدا بنت صباح وهذا غير صحيح

هذه هي المره التي تصدي فيها رشدي لشائعة 

هل صحيح سبب طلاق رشدي من كاريوكا ضبطه مع سيده اخري؟

 ساميه جمال تحملت نزوات وتصرفات رشدي وربت له ابنته الوحيده احسن تربيه

كان في جيلنا ناس دنجوانات اكتر من رشدي لكن مفيش عليهم كلام في الصحف رشدي كان خاطف العين

هذه حكايه كاميليا ورشدي.

هل كان رشدي اباظه يحب مريم فخر الدين ويريد الزواج منها كما صرحت في حوارات تلفزيونيه مسجله؟ 

قالت الحلوه ناديه لطفي ان رشدي بطبعه كان يحب من اجل الحب ولكن الشخصيه التي عشقها لانها فهمته وتحملت نزواته وربت له ابنته الوحيده هي ساميه جمال. فرغم ان رشدي تزوج من تحيه كاريوكا في بدايه مشواره وكانت تحيه في اوج مجدها الفني تمثيل ورقص  ورغم زواجه من صباح ايام والحق كان بيحبها وطاردها فتره طويله من ايام اول بطوله له الرجل الثاني  رغم ان جمعها به قبل كدا افلام مع فريد الاطرش اظن لكن رشدي تعلق بصباح من وقت الرجل الثاني ووقتها كانت صباح في قمه الانوثه والنجومية ولم تعارض ان تقف امام رشدي في اول بطوله له وساندته.

(هذا هو السبب)

وربما مريم حببتي الله يرحمها والكلام لناديه لطفي صرحت بذلك لان فعلا مره رشدي كان متقل الشرب شويا  وتوجه لبيت مريم وخبط علي الباب. وكان الوقت متاخر جدا ومريم بطبيعتها لاتفتح لاحد متاخرا حتي لو كان مين ولما سالت من علي الباب عرفت انه رشدي اباظه. سالته جاي لي قال بحبك وعايز اتجوزك.

ردت عليه روح الان يارشدي فرفض.

واصر ان تفتح الباب والا سيكسره ويضربها بالمسدس وكانت تعتقد انه بيهوش عادي مبسوط شويا.

لكن مع الالحاح من رشدي والرفض من مريم. اذا برصاصه تخترق بابها  لتستقر في احد  جنبات حائط بيتها فتصرح وتفتح لرشدي وتحاول افاقته وكلمت احمد رمزي وقتها اعتقد  وانتهي الامر. هو رشدي فعلا لما بيعمل فيلم احيانا بيعجب بالبطله  احيانا مع الاندماج.

زي ماعملت معاه افلام كثير اشهرها عدو المراه وبعض الصحف وقتها كتبت ان ربما تكون فيه قصه حب. ولكن هذا غير صحيح هو رشدي الله يرحمه كان بيعامل الستات بلطف والست التي كانت يعني ترفض مبادلته كان يضايق شويا وخلاص.

مثل حبه فعلا للجميله الراحله كاميليا. لكن ما سمعته من المقربين ان ماكانش فيه  حاجه بينهما بل مره سالته هل صحيح يارشدي كاميلا كانت بتحب احمد سالم  وليس انت؟ 

سكت ورشدي جنتل مان جد.

الله يرحمه بدا حياته زواج بفاتنه الرقص تحيه كاريوكا وانهي عمره مع منافستها وكانت ايضا حبيبتها ساميه جمال.

صحيح ياست الكل كان رشدي يعرف ستات كثيرات وهذا كان سبب طلاقه من الست تحيه كاريوكا؟ 

قالت ماعرفش سمعت ان سبب الطلاق الذي يعد كان طويل بالنسبه لزيجات رشدي  حاجه كدا.

حاولت ان اخرج ما عندها وابادر بالقول اواري ان كاريوكا دخلت البيت. اقصد بيت الزوجيه فجاه بعد سفر وهولم يكن يحسب حساب عودتها المفاجئه. فوجدته مع اخري؟ 

كانت اجابه ناديه لطفي. بكل لطف معرفش. اساليني  ان شهامته. رجولته. خفه ظله   كدا لكن عن الحاجات. دي من فضلك.  شدي الله يرحمه اتظلم كتير في حكايات من النوع دا. وهو كان بيسمع عن نفسه حكايات وكان يتعجب. ولا ينفي او يتكلم  لكن نظرا لانه كان معشوق  البنات في التوقيت دا ونجح نجاح  مبهر بعد الرجل الثاني والفيلم دا فتح له ابواب المجد  فكان  مثار كل الاحاديث عند النساء.

والحقيقه جبلي كله كان مثار الاعجاب شكلا وخلقا وتمثيلا  شكري سرحان كانرماتزم جدا في عمله وبيته واحمد مظهر اخويا. وعمر الشريف ورشدي واحمد رمزي  وحسن يوسف  ويوسف فخر الدين  والله كانوا جيل لايعرض وحتي يحي شاهين اللي كانت تبدو ملامحه شديده شويا. داكان كوميديان جدا ودمه شربات  

وحتي الجيل اللي بعدهم محمود يس وحسين فهمي ونور الشريف. وانا اشتغلت مع دول ودول  كلهم ممتازين خلقا وفن وموهبه.

طب نقول لك حاجه فعلا المثل اللي بقول ان الصيت ولا الغني دا مظبوط.

يعني كانت الصحافه تقول علي رشدي دنجوان. وزير نساء والمنشتات الكبيره دي في حين كان فيه فنانين اقل نجوميه.

كانوا مولعينها وكان مفيش كلام صريح عليهم  كنا بنتهامس بيه مع بعضنا. وكانوا مقطعين السمكه وديلها. ولا حد يعرف عنهم حاجه. لكن رشدي الله يرحمه  كانت كانت اشاعات كتير وهو لم يكن يكذبها. 

يعني مثلا هل تتخيلي مره مجله كتبت ان فيه قصه حب بينه وبين بنت صباح هويدا  اللي في مقام  ابوها  وان هويدا بتغير من والدتها بسبب حبها لرشدي. دا كلام مجانين  وحتي صباح لما سمعت الكلام دا قومت الدنيا. واعتقد دي من المرات القليله اللي رد فيها رشدي لان الاشاعه كانت سخيفه اوي.

لان رشدي فعلا كان معجب بصباح  من ايام اول بطوله له وبعد كدا لما طلبها للزواج ورفض وبعد كدا قبول الزواج لم يدم أيام.

لان صباح شعرت بالحرج من زميله الوسط. ساميه جمال والصحف كتبت انها خطفت. رشدي من ساميه مع ان الحقيقه رشدي احب صباح  قبل ساميه  لكن صباح رفضت وتزوجت مرات حتي كان النصيب وتزوجت  رشدي  بعد كدا.

 صباح كانت في جوله فنيه ولما كلمها احد اقاربها ان الصحف كتبت كدا.

رجعت وطلبت  الطلاق من رشدي وهو وافق وبقوا أصحاب.

طبعا الراحله العظيمه كانت تحدثني في هذا قبل  ان تعايش قصه زواج ريهام حجاج من زوج زميله الوسط. ياسمين عبد العزيز   اقصد الكلام دا كان بيني وبين الراحله العظيمه قبل وقوع تلك الواقعه التي كان اعلانها رسميا في يناير ٢٠١٩وهي الفتره التي كانت قدتعبت فيها الراحله ناديه لطفي صحيح كانت بكامل وعيها ولكن اقصد لم يكن بيننا ذلك الحوار. حتي تقارن بين تصرفات زمان والان.   

يعني صباح تزوجت رشدي بعد الحاح منه ومطاردات وطلبت الطلاق بعد ايام من اجل زميله الوسط ساميه جمال  وريهام حجاج تتزوج زوج زميلتها. ويكون طلاق الزميله الاولي. 

الدنيا فيها كل صنوف النفوس البشريه وهذا ليس قاصرا علي الوسط الفني وحده بل في كل الاوساط. وريما الضوء مسلطا علي اهل الفن وتصرفاتهم. لانهم تحت الأضواء.

لكن عالم المجتمع  مليء بحكايات يشيب لها الولدان.

علي راي توفيق الدقن تشيب.

شهيرة النجار

مرحبا بك في حكايات شهيرة النجار

اضافة
×
error: تحذير: غير مسموح بالنسخ