عنوان هذا الحوار هو محور الكلام
قالت نبيلة عبيد
أنا في لايزال التحقيق مستمرا كنت بطلة أفلام صحيح لكن اسم محمود يس كان الأول في فترة السبعينات بلا منافس
وكان اسمه يكتب علي الأفيش ببنط معين وبعده البطلة بنط مختلف
في حالة هذا الفيلم اسمي كتب بجواره وبنفس بنطه وهذه كانت نقلة حرفية في تاريخي الفني غيرت البوصلة والأسهم ودخلت مرحلة آخري
الأول كان 1979 وبعدها توالت نجاحاتي في كل أفلامي حتي وصلت لأيام في الحلال
1985 كنت كما كان يطلق المنتجين نجمة مصر الأولي
قلت لها بطلة السوق الفيلم ويسوق باسمك يعني صح؟
بشياكة ردت :اه
فكان اسمي بيكتب سواء أنا المنتجة أو غيري ينتج لي ،،اسمي يكتب ببنط وشكل معين
سوق بقا
كان فيها محمود نجم بكل المقاييس لكن كنت نجحت نجاح جعل الكتابة والتسويق باسمي قلت لها دا صحيح
في الفترة بين دول عملت 8 أفلام مثل ارجوك اعطني هذا الدواء وقهوة المواردي
والشريدة ودائرة الشك والعذراء والشعر الأبيض
والراقصة والطبال والتخشيبة والشيطان يعظ
وكانت كلها أفلام زادت من رصيدي
طب حضرتك أنتجتي في1977 وسقطت في بحر العسل واسم محمود يس تصدرك وبنطه أعلي وبين مرحلة 77 و79 عملتي أفلام أخري ماذا تغير؟
ردت بالعكس اسم نادية لطفي تصدرنا احنا الإثنين دي نادية لطفي بكل تاريخها الفني
أنا أنتجت وسقطت في بحر العسل وكان محمود وقتها رقم واحد في شباك إيرادات وتذاكر وإنتاج الوطن العربي كله وفي1979 كان لازال رقم واحد
لكن اسم نادية لطفي تصدر اسمي واسم محمود وأنا انكتب اسمي بعد مدام نادية الله يرحمها واسم محمود كتب بعدنا جنتلة الحقيقة منه
أرجع وأكرر
لماذا اقدمتي علي إنتاج أيام في الحلال وحضرتك رقم واحد في السوق وكل منتجي مصر يتمنون اشارة منك ممكن نقول في 1977 دفعتي بنفسك للصفوف الأولي رسمياً بخاتم معتبر لكن مرحلة الثمانيات كنتي فيديت وملكة السوق
دا استخسار ان المنتج يربح ملايين من وراكي؟ ام انه فكرة استثمار لكي بالتوزيع والإيرادات ومن غير ما أسأل ممكن يكون زملائك جاملوكي في أجورهم والفيلم للآن مع كل مرة عرض ارباحه لكي ويباع ويؤجر ربحه لكي؟
اعتقد من غير اجابة ممكن يكون تفكير استثماري ممتاز واختيار توقيت هذه المرحلة الذهبية والفيلم فعلا منجم ذهب كل مرة عرض في اي قناة أو لمحطة عربية الآن بجيب فلوس وفلوس كتير كمان
مثلما استثمر عادل امام نفسه وكان ينتج في مرحلة ما مسرحياته باسم شقيقه وبعض من أفلامه
ذكاء فني
واجتماعي
واقتصادي وجمال رهيب
شهيرة النجار